„Tsaari mõrsja” üllatas uudse tõlgendusega

 
Sirje Vihma-Normet. 12. juuni 2013. Eesti Päevaleht

 Pärnu ooperifestival tõi lavale Nikolai Rimski-Korsakovi „Tsaari mõrsja” ja tegi seda visuaalselt äärmiselt mõjuvalt.

Klaudia Taevi nimelisel laulukonkursil saab laulja preemiaks valida ooperi, milles soovib peaosa. Nii on Pärnus lavale toodud juba kuus ooperit.  

„Tsaari mõrsja” lavastus (Teet Kask) ja kujundus (Madis Nurms) hingavad samas rütmis. Esiplaanil on peategelaste psühholoogiline mõtestamine ja traagilise lõpptulemuseni viinud tegevusliinide „lahtilaulmine”.

Mustvalge lakooniline lavakujundus aitab venelaste koha- ja ajastutruu loo tõsta hoopis suuremale üldistatuse tasemele. Põhimõtteliselt võib niisugune lugu juhtuda ükskõik missuguses diktatuuririigis, kus valitseja käsib, poob ja laseb ning tänu oma kapriisile noorte armastajate abieluõnne hävitab.

Dramaturgilist pinget lisavad peategelase Marfa (Elina Šimkus) ümber möllavad kired. Marfa surmaga lõppev hullumisstseen oli tõesti vapustav. Marfa kõrval teeb suurepärase rolli ka Anželina Švatška Ljubašana.

Hämmastas, kuidas ooperi mõjuvalt teostatud visuaalne plaan võib lausa su kuulmis-aistinguid mõjutada. Kunagi Moskvas nähtud etnograafiliselt täpsete kostüümide ja lavakujundusega „Tsaari mõrsja” lavastus ja muusika mõjusid hoopis rohkem venelikuna kui Pärnu mustvalgetes toonides lavastus. Pärnus püüdis kõrv Rimski-Korsakovi muusikast kinni rohkesti euroopalikku impressionismi. Erki Pehki käe all kõlas orkester värvikalt ja muusikaline tulemus oli igati tunnustamist väärt. Lavastuse väljapeetus süvendas kunstilist elamust veelgi ja mis siin salata – mõjuv lõpplahendus tõi lausa pisarad silma.


„Tsaari mõrsja”
Rimski-Korsakovi ooper

Lavastaja: Teet Kask

Muusikaline juht ja dirigent: Erki Pehk

Peaosades: Andrei Savtšenko (Valgevene), Elina Šimkus (Läti), Angelina Svatška (Ukraina) jt

Esietendus Pärnu ooperifestivalil Promfest, augustis tuleb ettekandele Birgitta festivali raames.