Thaïsi eluülistus tõi ooperile võidu ja tulevikuvõtme

Ruth Alaküla, Andres Laasik . Eesti Päevaleht. 25. mai 2009.

Pärnu ooperifestivali uudne töö­tava on mõ­junud meie ooperikultuurile avastuslikult.

Kas oskas Veronika Džiojeva sel ajal, kui ta „Thaïsi” Pärnusse lavastamiseks valis, aimata, et selle ooperi dramaatiline konflikt hakkab elama kuidagi erilisel moel ja puudutab ooperi kuulajaid-vaatajaid oma inimliku suurusega? Või mõtles ta ainult huvitava ooperirolli peale, nähes selles suurt proovikivi oma võimetele? Igal juhul on otsus ennast täielikult õigustanud, nagu on end õigustanud ka Thaïsi rolli valik. Kuulates Veronika Džiojeva esitust, ei tule meelde tõsiasi, et seda partiid peetakse jõukohaseks vaid vähestele sopranitele. Roll on kergelt lauldud ja seda muljet ei kõigutanud ka esietendusel korraks tekkinud pingutus ega metalne kõla kõrges registris. Ning see kergelt ja loomulikult sündinud vokaal kandus üle ka lavakujule, kelles valitses elu­rõõm ja armastusekultus. 

Vedamine peaosatäitjatega

Veronika Džiojeva Thaïsis polnud midagi, mis oleks rõhutanud välist erootikat. Kos­tüü­mid polnud erinevalt selle rolli varasematest lahendustest sugugi napid. Kuid lauljannas on olemas loomulik naiselik ilu ja seda ei peida ükski kleit. Ning muidugi võimaldab Massenet’ partituur kuulajal kogeda inimese meelelisemat poolt, sedapuhku muusikasse tõlgitud kujul. 

Ent selle Massenet’ ooperi nimitegelane on siiski ainult pool dramaatilisest loost ja Pärnu ooperifestivalil on väga vedanud, et Klaudia Taevi konkursi laureaatide seast oli võtta teine pool, Valgevenest pärit Ilja Siltšukov, kes laulis Athanaeli otsustava tähtsusega osa. Thaïsi oponenti oleks olnud kiusatus esitada kas või osaltki ebameeldivana. Mai Murdmaa lavastus seda ei tee. Siin teeb Athanaeli karakter läbi huvitava arengu, kus tuleb ilmseks ooperi dialektiline sõnum.

Ilja Siltšukovi Athanael on hea lavavälimusega bariton, kelle meeldiva tämbriga hääl tekib silmapaistvalt loomulikult ja suurepärase tehnilise üleolekuga. Temas on olemas Thaïsi lavaline vastane. Athanael on karakterina paindlik, temas on vokaalset dramatismi, kui kerkivad moraalsed kõlvatusega võitlemise teemad. Temas on olemas ka lüüriline pool, kui jutt on armastusest. Esialgu siis armastusest jumala vastu, hiljem võluva naise vastu. Lavastuses on olemas need olulised rõhuasetused, mis teevad ooperi konflikti suureks: väljamõeldud ideoloogiast sündinud käitumine kohtub elu endaga, mistõttu hinnatakse karakterite arengu kaudu ümber ka väärtused. Võib-olla ongi „Thaïsi” sisuks olev ideoloogiakriitika see oluline sõnum, mis ooperi päevakajaliseks teeb. On ju tänapäeva inimene pidevalt ajupesust ohustatud ja veidi lihtsustatud moel öelduna on ka Thaïsi-lugu üks ajupesujuhtumi vaatlus.

Pärnu ooperifestivali reeglid ei paku ainult põnevaid nimetusi. Sama konkursi läbi teinud lauljatest on õnnestunud moodustada ooperitrupp, millel on olemas ansambli väärtused. Oliver Kuusik loob vallatu elupõletaja Niciase karakteri, millega tõestab oma võimet esitada koomilisi rolle. Hästi on sooritatud ka kõik väiksemad osad. 

Ooperitegemine Pärnus on mäng teatud võimaluste piirides. Siinkohal tahaks öelda kiidusõnu orkestrile, mis oli täiesti oma ülesannete kõrgusel. Põhiline on ära tehtud ja teatud tasemelt kukkumisi polnud. 

Vaieldav on vaid lavastuse visuaalne külg. Endla teatri lava suurust arvestamata oli püstitatud ports ehitisi, milles paistis olevat küll oma kontseptuaalne iva, kuid dramaatilise ruumi loomisest oli asi kaugel. Ka ei olnud väga õnnestunud kostüümid.

Lavastuse visuaalses reas jooksis eraldi teemana Mai Murdmaa lavastatud tantsuline osa, mis oli tehtud stiilselt. Samal ajal oli peategelaste lavalises liikumises mõningast kohmakust ja läbimõtlematust. See polnud veel päriselt ühte sulanud karakterite loogikaga.

Massenet’ „Thaïs” on Pärnus sedavõrd õnnestunud, et nüüd pole enam kahtlust selle teose edasises juurdumises meie ooperikultuuri. 


Thaïs
Ooper
Pärnu Endlas 22. mail 

•• Helilooja – Jules Massenet 

•• Libretist – Louis Gallet

•• Muusikaline juht ja dirigent – Erki Pehk

•• Lavastaja – Mai Murdmaa

•• Kunstnik – Madis Nurms

•• Peaosades: Thaïs – Veronika Džiojeva (Venemaa); Athanael – Ilja Siltšukov (Valgevene)

•• Kõrvalosades: Oliver Kuusik, Vladimiras Prudnikovas (Leedu), Géraldine Casanova (Prantsusmaa), Airike Kolk, Pirjo Püvi, Triin Ella, Helen Veidebaum

•• Koor ja Pärnu linnaorkester

•• Mängitakse kokku viiel korral.