Marko Matvere debüteerib ooperilavastajana

Ülle Jantson . Pärnu Postimees. 23.05.2007.

Endla suures saalis esietendub 25. mail Georges Bizet’ “Carmen”, mille lavastab Marko Matvere. “Carmen” on Matvere esimene debüüt ooperilavastajana.

Mille poolest see erineb senistest kogemustest sõnalavastuste ja muusikalidega?

Eriti mitte millegi poolest. Aega on väga vähe antud. Tavaliselt kulub lavastuse ettevalmistuseks kuni kaks kuud, nüüd oli aega vaid kaks ja pool nädalat. Artistid on hõivatud ja vahendid piiratud. 

Pressist on läbi jooksnud, et praeguse lavastusgrupi lavale toodav “Carmen” erineb klassikalisest muusikateatrist. Miks võtsite riski muuta maailmakuulus lugu kaasaegsemaks? 

Klassikalise ooperilavastuse all peetakse enamasti silmas ajastutruudust kostüümide ja lavakujunduse osas. Seda meil tõesti ei ole. Muusikat ja näidendi sisu me väänama ei hakanud. Need pole 1875. aastaga (“Carmeni” maailmaesietendus - toim) võrreldes põrmugi tolmunud. Nii et kes ootavad “Carmeni” olustiku viimist bordelli või Hitleri Saksamaale, peavad pettuma. 

Ooperit on muusikaliselt kärbitud. Kas kuulajateni jõuavad ikkagi ooperi tuntuimad aariad?

Mõistagi jõuavad kõige-kõige palavamad palad täismahus lavale. Kärpinud oleme ainult loo jutustamist venitavaid ebaolulisi stseene. 

“Carmeni” trupis on mitu välissolisti. Kuidas laabub töö kakskeelselt proove tehes?

Poleks uskunud, et nii lihtsalt laabub. Proovid toimuvad isegi kolmes keeles: eesti, vene, inglise. Või isegi neljas – kehakeel on tõhus viis kommunikeeruda. Õnneks on muusika keel universaalne. Seda mõistavad kõik enam-vähem ühtemoodi, ole sa asiaat, slaavlane või ugri. 

Carmen on oma tegelaskujult ja karakterilt kuumavereline mustlanna. Millist temperamenti toovad ooperisse peaosalised hiinlanna Huiling Zhu ja ukrainlanna Angelina Švatška? 

Temperamendilt pole väga erinevad mitte ainult Carmenid, vaid ka Josed, keda meil on trupis samuti kaks. Ilmselt tulevad kõik kuus etendust üsna erinäolised sõltuvalt sellest, kes kellega paaris mängib. 
Huiling näeb välja tõmmum ja kuumem, aga seesmiselt on ta pigem jahedam ning väljapeetum. Angelina on jälle sisult tulisem ja ekstravertsem. Ta on Carmenit laulnud kolmeteistkümnes lavastuses kokku üle viiekümne korra. 

Mis ootab teid pärast “Carmeni” lavaletoomist, kas uued lavastusprojektid või näeb hoopis teid ennast taas laval?

Suvekuudel salvestatakse tapmise-tagaajamise seriaali “Ohtlik lend” uued osad ning sügisel suundun Rakveresse lavastama. 5. oktoobril esilinastub eesti-vene-soome mängufilm Georg Otsast.