Marko Matvere lavastatud “Carmen” tulvil õnnestumisi

Toomas Kuter. Eesti Päevaleht. 2.juuni 2007.

Promfesti raames etendub Pärnus ja Jõhvis Georges Bizet’ ooper “Carmen”, mis on Marko Matvere debüüt ooperilavastajana.

Promfesti ooperilavastused muudab eriliseks see, et peaosades astuvad üles Taevi konkursi võitjad ning laureaadid. Kõik seni ellu kutsutud ooperiproduktsioonid on olnud nooruslikud, elavad ning uudseid muljeid tekitavad. Ning Pärnu “Carmen” on samuti tulvil nooruslikku elujõudu.

Selle ooperi puhul toimib iseeneslikult juba muusika. Kuulub ju “Carmen” just tänu muusikale maailmas enim lavastatud ooperite hulka. Lihtne lugu, mis allhoovustes on suunatud keerulistele probleemidele, sundides mõtisklema ajatute reeglite paikapidavusest ajalikus illusoorsuses. Just see teematika on Pärnu “Carmenis” hästi välja toodud kunstnikutöös. 

Madis Nurms on leidnud konkreetsed, kõigile arusaadavad, samas olulised detailid, mis hakkavad lavastuses ühel hetkel iseenese eest rääkima. Siia lisanduvad sümboolsed värvid: valge, punane ja must, mis iseloomustavad tegelaskujusid ja olukordi. Koos Erki Pehki dirigenditööga moodustab see hea ning tervikliku koosluse, mis paneb mustlastüdruku lugu teise kandi pealt vaatama.

Carmeneid on Pärnu lavastuses kaks, mõlemad 2005. aasta Taevi konkursi laureaadid. Ukrainlannal Angelina Švatškal on erakordselt ilusa tämbriga ühtlane, kandev ja särav metsosopran. Tema fraseerimine on nauditav, esitatu tulvil sügavat ning põletavat kirge. Vokaalselt on Švatška Carmen laitmatu. 

Nooruke hiinlanna Huiling Zhu, kellele on Carmen esimene ülesastumine ooperilaval, võlub eelkõige vahetusega. Tema metsosopran on heledama tämbriga, ent ilus ja loomulik. Švatška ja Zhu on sedavõrd erinevad, et nende võrdlemine poleks õige.

Üle hulga aja on laval tenor, keda on hea vaadata. RootslaneUlric Björklund oskab oma võrdlemisi väikese häälega ülimalt säästlikult ümber käia. Ta esitab partii ühtlaselt, kordagi väsimata, ning kohati on tema esituslaadis väga palju sisemist sensuaalsust, mis muudab Björklundi laulmismaneeri nauditavaks. Tõenäoliselt on ta mõlema Carmeni jaoks väga hea partner.

Ooperi üheks naelaks on kõikidel senistel etendustel kujunenud Micaëla partii, mida laulab Tatjana Romanova, kes saavutas teise koha 2003. aasta Taevi konkursil. 

Musikaalne ja värvikas seltskond on Erki Pehki taktikepi all saavutanud märkimisväärselt hea tulemuse. Üks asi väärib veel kindlasti äramainimist – Margus Vaiguri valguskujundus.