Marko Matvere toob lavale kireooperi «Carmen»

Jaanus Kulli. SL Õhtuleht. 3. november 2006.

«Me teeme oopereid, kus punnis kõhtudega vanamehed lavale tulevad, ajavad jalad harki ja hakkavad siis puumõõkadega vehklema. Mina tahaks näha teistsugust ooperit, kus on rohkem näitlemist,» tõi Marko Matvere välja ühe põhjuse, miks ta võttis vastu ettepaneku debüteerida ooper­lavastajana Georges Bizet´ «Carmeniga».

Maailmakuulus kireooper «Carmen» esietendub Endla teatri laval Rahvusvahelise Pärnu ooperimuusikafestivali «PromFest» raames 25. mail, nimirollis astuvad üles Angelina Švatška Ukrainast ja Huiling Zhu Hiinast.

Ettepaneku ooperižanris debüteerida tegi Matverele ooperi muusikaline juht Erki Pehk, kellega ta on töötanud koos mitmes muusikalis. Kuigi Matvere lubas «Carmenis» panna rohkem rõhku näitlemisele, toonitas ta, et muusika on siiski see, mis laval keskseks peab jääma. «Tinglik see «Carmen» ei tule, aga ka mitte klassika,» kinnitas noor lavastaja. Aga kindlasti saab see olema kiredraama,» lubas Matvere. Seda ooperit läbivad motiivid ja mustlastemaatika on teda alati erutanud. «Kuidas saab elada ilma juurteta. Viisteist aastat tagasi hakati siinmail rääkima palju ja kõva häälega oma juurte otsimisest. Ent palju ahvatlevam, kui juuri ei ole,» leidis Matvere.

Kummalise kokkusattumuse tõttu ootab Matveret lähiajal ees veel üks «Carmen». Nimelt peaks ta Viljandi Ugalas tooma välja koomilise ooperi Bizet´ «Carmeni» esietendumisest Pariisis, mis seal totaalselt läbi kukkus. Endla teatrit ja Bizet´ ooperit seob aga aastaarv 1875. Just siis «Carmen» Pariisis esietendus ning samal aastal asutati Pärnus Endla Selts.

Rahvusvaheline ooperimuusikafestival «PromFest» sai alguse 1996. aastal korraldatud Klaudia Taevi noorte lauljate konkursist. Ooperietendusest sai konkursi osa 2003. aasta mais, kui Pärnu Endla lavale toodi Giuseppe Verdi «Rigoletto». 2005. aastal jõudis Endla lavale Anton Rubinšteini «Deemon». Saatuse tahtel jäi «Deemon» legendaarse kirjandus- ja teatrimehe Mati Undi viimseks tööks.